söndag 22 september 2013

Dagens dikt

Fångens Litani:
Du kan ta allt från mig
som du kan ta från mig
för att jag inte kan hindra dig.
Du kan göra vad du vill med mig
som jag inte kan hindra dig att göra
för att jag inte kan hindra dig.
Du kan få mig att göra vad du vill
som du kan få mig att göra
för att jag inte kan hindra dig.
Du har exakt så mycket som du kan ta
och ingenting annat.
Du har ingenting som jag kan ge
och du får ingenting.
Du kan inte få min själ.
Du kan inte få mitt hjärta.
Du kan inte få mitt sinne.
Du kan inte få min respekt.
Du kan inte få min skuld.
Du kan inte få min kärlek.
Du kan inte få mitt hat.
Du kan inte få mitt hopp.
Du kan inte få min skräck.
Du kan inte få min omtanke.
Du kan såra mig
men du kan inte få mig att bry mig.
Du kan döda mig
men du kan inte rädda mig.
Du kan låsa in mig
men du kan inte få mig att vilja stanna.
Om du vill ha någonting av mig
får du det inte.
Jag är inte din.
Jag är fri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar