tisdag 21 maj 2013

Två: Heminredningsspecial (eller ut)


Anna Regn spenderar mycket tid till sängs ändå, med Abagail, medan Leonidas gräver. Hon märker att en stentavla i källaren ser ut som en hemlig dörr och bestämmer sig för att få den glida ned i golvet och öppna sig för en vindlande trappa som leder ned långt nedanför gas- och elledningarna som korsar landet, nedanför den skiftande jorden och in i urberget. Hon trycker mjukt och sakta, omärkt av seismologer, omärkt av alla.

Efter två månaders jobb dag och natt låter hon familjen komma ned och titta. Bandet har sett våra särskilda gåvor i handling förut, men inte så här. Ingen har serr någonting som det här, och Anna Regns haka faller med alla andras när hon får se:

Efter flera hundra steg nedför stentrappan, slät och jämn och belyst av några avlägsna reflexer, öppnar sig ett rum, en grotta så vidsträckt att den liknar en underjordisk bergskedja som försvinner bort i dimman. Det tar ett tag innan hon inser att hon kan se mycket mer än hon borde, att det är närapå dagsljus här nere. Och det växer saker som bara borde växa i dagsljus här nere. Anna regn svävar över skyddsräcket i trä utan att ens märka det, rör vid det grova stentaket med handen och ser att hon är inuti en vagt hästskoformade stenkupol med ett nätverk av utsirade pelare karvade från berget som tycks hålla den uppe, och ser ner på det gräsbevuxna fältet i dess botten. Hon hittar ett hål med handen, stort som ett finger, och tittar och får se solljus ränga genom. När prickarna i hennes ögon försvinner ser hon mängder av dessa hål, som hon antar förklarar litet av mysteriet.

Men inte mycket, tänker hon, när det sjunker in att i fältets bortre ände, där hästskon öppnar sig, växer en tjock regnskog med träd som ser ut att vara hundra- eller tusentals år gamla. Från sin punkt i kupolens topp kan hon se trädtopper som en grön matta med mjukt svepande kullar som sprider sig ut och ned i evigheten, men hon vill veta hur det ser ut inifrån, på marknivå.

Hon märker inte att hennes syn förvrängs av tårar förrän hon landar vid trappans fot med resten av gänget och Abagail drar henne till sig och torkar hennes kinder.

'Har du gjort allt det här?' säger Anna Regn, riktad till sin syster med armarna om Abagail.

'Mer eller mindre', medger Leonidas. 'Jag har lagt det hit. Jag drog fröna genom jorden – jag har jobbat på att arbeta med trä – och jag sorterade fram matjorden, förstås, och jag pressade dem att växa fortare. Litet transparent kristall som släpper ned ljus, man kan inte ens hitta hålen i marken däruppe. Hade inte nog färskvatten, så jag fixade en reningsgrej som använder havsvatten och jordvärme, jag gör en hel del med geotermik faktiskt, det gör skogen varmare, jag håller på med en typ av ångmaskin med jättepistonger av sten som kan ge oss el, vi kan bli självförsörjande.'

'Otrolighetskretsar överbelastade', säger Adam och föreställer en robot som försöker låta bli att explodera. 'Vänligen mata in dåliga nyheter för att förhindra härdsmälta.'

'Det är rätt otroligt', säger Ida, med ett flin som förråder hennes coola röst. 'Jag menar hur stor är den där skogen?'

'Jag är mer nyfiken var den kommer ifrån', säger Anja med sin låga melodiska röst. 'du sa att du tog hit frön? Genom jordskorpan från, vad, Soss? Jag tror jag har sett bilder av såna där träd från den trakten.'

'Ja, bland annat', säger Leonidas. 'Men det är bara frön inbäddade i jorden, det är inte som att de skulle kunna blomstrat om jag lämnat dem ifred, antagligen.'

'Nej nej, jag tror väl inte att du skulle skövla regnskogen, det är bara det att det är så långt bort, jag förstår inte hur du kan nå genom Jorden sådär.'

'Jag lyssnar bara.' Leonidas gräver ned tårna i gräset och håller upp ett finger för att säga vänta en minut. 'Och den är stor nog, Ida, att förse hela staden med syre. Jag har några ventiler som sköter det. Det finns en guldåder tiotusen femtio kilometer åt det hållet.' Hon nickar något nedåt. 'En stor, helt oanad. Olja, diamanter, järn, en metallegering som inte har något namn än, en färskvattensjö som legat orörd över tvåhundra miljoner år.' Hon pekar åt olika håll, till synes slumpmässigt. 'Jag tror den ligger under Atlanten någonstans, men det kan vara att Coroliseffekten leder mig snett. Jag håller på att lära känna den här planeten inifrån ut, och det är lätt att flytta runt saker när man har grepp om dem. I tunna trådar åtminstonde.' Hon böjer sig och drar ut en guldtråd från mellan sina fötter, tunnare än ett hårstrå, som ringlar sig som om den levde, och rullar upp den i händerna.

'Det jag menar är, jag är glad att alla gillar det här, det är gjort för att bli uppskattat, men det är inte så imponerande som ni kanske tror. Det är bara att knuffa runt saker en liten bit i taget.'

'Okej', säger Ida, och stryker en hand genom det tjocka gröna gräset, 'men, frånsett ansträngning och skicklighet, inser du väl att det här fortfarande är otroligt fint gjort.'

'Ja. Tack så mycket', säger Leonidas. 'Se, hon fattar. Och för det får du en blomma.' Hon ger den sittande tjejen en orkidé av något slag, stor som en tumnagel, med spetsiga kronblad av tunnaste guld.

'Vad är det där?' säger Alice, den tystlåtna, och pekar på hörnet mellan fältet och skogen.

'Du har ögonen öppna', säger Leonidas. 'En överraskning till, faktiskt. Vem vill gå och titta?'

Vi går över gräset utan stigar, och var och en tar på vägen av sig strumpor och skor. Vi går vid sidan av en liten bäck och korsar den på en liten upphöjd träbro och hittar en dörr mitt i gräset, mellan två pölar med klart vatten, inte långt ifrån bergväggen. En liten bula i marken där dörren står visar sig vara en timmerstuga av något slag, överväxt eller begravd, nästan en del av landskapet. På insidan är allt gjort av böjt trä, levande träd vuxna i ringar kring lena stenar och i form av möbler; ett stort rum, med ett bord uppväxt mellan två bänkar, en bädd av mossa, en liten stenkanal längsmed ena väggen som leder kallt vatten bekvämt i midjehöjd, en eldstad till synes framväxt ur klippan; en dörr i bergväggen. En okaraktäristisk glödlampa hänger från en sladd i taket.

'Jag klurar fortfarande på metall, och tyg', säger Leonidas. 'Jag skulle vilja ha lite mindre stenålder hos skogsalverna och mer mysigt, men men.'

'Jag gillar nog den här rustika stilen', säger Ida. 'Jag menar mest för att det ser ut som nåt från en annan värld, men det är enkelt, rättframt, eller jag vet inte, elegant.' Hon ligger ned i mossan, försiktigt, som om den kanske kunde spricka. 'Det är fint. Har du kanske något lövtäcke? Och gjorde du den här sängen stor nog för oss sju med flit?'

'Nej och ja', säger Leonidas. 'Vi kan ju gå ut och plocka några, kan tänka.'

De lägger sig ned alla fem, en efter en, perfekt synkroniserade, som ett hjul med deras huvuden vid navet, utan ett ord. Anna regn ser ner på dem med en min som om hon såg på ett underverk. Så ser hon på Leonidas med samma min.

'Tack för att du gjort det här', säger hon, och omfamnar sin syster som står där osäker på vad hon ska göra.

'Tja, vad skulle jag annars göra?' säger Leonidas, och besvarar kramen utan ett ögonblicks väntan.

'Jag såg skogen uppifrån', säger Anna Regn, viskande. 'Hur stor är den egentligen? Den är oändlig, va?'

'Jag vet inte riktigt', säger Leonidas. 'Den fick liksom liv av sig själv, den skrämmer mig.' Till alla i rummet säger hon, 'Just det, innan jag glömmer, skogen därute stör kompasser och GPS och växer möjligen så snabbt att den kan täcka alla spår man lämnar. Gå inte vilse.'

'Gulp', säger Anja, och alla skrattar. Adam, helt utan vidare, böjer på huvudet och kysser henne på kinden, och hon vänder sig och kysser honom tillbaka, och Leonidas gör ett flämtande ljud och rör vid halsgropen med sin hand, och Ida påpekar att de måste ha fallit in i något parallellt universum och bandet faller in i ett utbyte av interna referenser vi inte hänger med i. Vi låter dem vara och sätter oss vid bordet och delar på en träkopp med vatten.

'Jag tänkte att du kunde ha satt upp nåt monument till mamma och pappa här någonstans', säger Anna Regn.

'Jag funderade på det', säger Leonidas. 'Kunde inte komma på nåt som varken var sentimentalt, morbidt, dekadent eller billigt. Så jag karvade deras namn in i första steget på trappan.'

'En dag lovar jag att jag ska skriva ditt namn i stjärnor.'

Vi är unga, och våra ögon är ännu inte tomma på mirakel. Världen är vår.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar