tisdag 21 maj 2013

Två: Här kan det märkas vad jag anser om historier som handlar om bröllop


Bussen åker med två eller tre färjor mellan sträckor på land, och samlar på sig en handfull fler passagerare, och vi lutar oss bakåt och låter resan skölja över oss, sovande för det mesta. I en stor stad vars namn ingen av oss kommer att minnas sitter vi i ett hotell ett antal dagar och väntar på att abagail ska få ett pass, en process som inkluderar en stor mängd mutor.

Och så flyger vi österut, mot västern, och ingenting ska någonsin förbli detsamma. Vi söker dag och natt och hittar en strandtomt stor nog att inga grannar kan se när Leonidas släpar upp ett hus ur marken sten för sten, sätter ihop dem med något som liknar betong, räcker taket med bördig jord, lägger affärsinhandlad koppartråd för hand eftersom metall inte lyssnar på henne, än; smälter fönsterglas av sand från havsbottnen; bygger en massiv elektisk varmvattentank i en underjordisk grotta som aldrig ska få slut på hett duschvatten för snart; tar glädje i varje kurva, varje linje, varje krok och vrå och garderob och hemligt gömställe hon gör, varje krök i avloppets stenpipor, varje steg i stentrappan med utdragbara lådor i, varje skruvad linje i middagsborder i vit och rosa marmor.

Detta pågår i varje ledigt ögonblick i månader, innan Leonidas får slut på saker att göra. Men därimellan går vi på prospelningar, svåra prov för bra roller, för vi har nu en dyr agent. Medan vi får ordning på vårt hantverk, motvilligt erkännande att vi blivit slappa utan övning, sparkar vi oss i ändan för att vi inte tänkt på att anlita en agent förut.

Men huset finns där och muntrar upp Leonidas, och Abagail finns där och muntrar upp Anna Regn, och far muntrar upp oss båda. Det är svårt, men inte dystert.

Så är vi plötsligt i en film vid namn Dubbel Styrka 2. Den berömda skådespelaren Arnold Schwarzenegger spelar sin egen tvilling och vi spelar hans kärestor, också tvillingar. Muskelmannen och hans dubbelgångare kämpar med råstyrka, men vi ägnar veckor åt att träna tillräckligt mycket tai chi och taekwando för att föreställa mästare som tränat hela våra liv; och så slår vi oss genom en korrumperad gatuslagsmålsturnering och in i varandras hjärtan. En fånig historia, men stödd på spända, trimmande, glänsande, spelande kroppar som utför vackra konster, några dumma skämt och en hel del explosioner blir den någonting minnesvärt. I snabb följd spelar vi en serie olika actionhjältar i en piratfilm, en biljaktsfilm, en parodifilm, en rymdskeppsfulm och en hemlig agentfilm, spelar huvudrollerna i vår egen kampsportsfilm och spelar till och med ett bergstroll och en vittra i en slags fantasyfilm. I vissa filmälskarekretsar börjar "De Vorsonska Supertvillingarna" bli ett begrepp.

Samtidigt, hemma i huset vi kallar Regnstenen, samlar Abagail på något sätt ihop ett band och sjunger och spelar elgitarr. De harAlice på bas, Adam på en till bas, Anja på cello och Ida på synthesizer. De sover ofta över och övar flera dagar i sträck. Vi har gott om plats. När vi är hemma kan vi slappna av till musiken som får huset att humma i en oändlig kaskad av harmonier. Utom när de spelar låtarna som låter som en faxsignal.

Vi får en tung dramatisk film praktiskt taget för oss själva, där vi spelar två systrar som mest går runt och pratar med varandra om sina förhållanden. Den kallas Den Tredje Kvinnan, fast ingen vet riktigt säkert vem som är den tredje kvinnan. Det kunde vara den vida omtalade Kiera Knightly, som spelar Anna Regns flickvän, eller kanske den ena eller andra av oss. Det är massor av ultrarapidhår som flyger i vinden, intensiva tårögda konversationer och närbilder på ansiktsuttryck lika subtila som änglatårar fallande över violinsträngar. Filmen kallas smärtsam och ärlig och vi tycker båda att vi svävar i luften genom hela inspelningen för det är så roligt. Leonidas ligger med nördikonen Zach Braff, men känner ingenting.

Vi vinner några priser och det som biografikerna tvivelsutan ska kalla vår "chans att spela med de stora killarna", fast vi kallar det en film vi gillar för dess brott mot filmimperiets traditoner, ett fantasyepos med originalhistoria och enorm budget och de största rollerna spelade av en vit man och två ickevita kvinnor. Historien skulle ha blivit fascinerande, men detaljerna spelar ingen roll, för filmen ska aldrig bli gjord.


>Innehåll< | Fortsättning>

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar