måndag 20 maj 2013

Två: Frimurarnas största hot


Och så, lätta och rörliga, reser vi till en avlägsen del av det avlägsna öriket Estangesien, enligt planen. Det tycks oss fantastiskt varmt, så mycket varmare än vår fjärran nord, och främmande, fullt av olika människor, och ändå mer vildvuxet, mer översvämmat av växtlighet och vilda djur än någonting vi kunde ha föreställt oss. Landet är rikt, säger böckerna, men ändå är folket fattigt. Vildmarken trycker mot kanterna, och ropar till vårt sinne för äventyr, och vi fantiserar om att gå ut dit ingen människa någonsin varit och bygga en trödkoja och leva av landet som en grupp Tarzans. Men vi är förstås inte här för att leva ut romantiska fantasier; vi är här på affärer.

En kåkstad, inte mer eller mindre eländig än någon annan, blir vårt projekt för att vi råkar hitta den. Denna stad finns inte på några kartor. Det är femtiotusen människor hopträngda i en väv av fallfärdiga skjul och kojor och hyddor sammansatta av lika delar trä, strå, plast, rostig korroderad plåt, lera och sten. Av en eller annan anledning bor denna grupp människor granne med en grupp människor med hus med fönster och dörrar, avlopp, elektricitet och luftkonditionering; människor som inte skulle vilja spotta på den första gruppens medlemmar om de brann. Det är det mest hjärtslitande ting vi har sett, och det sticker i våra ögon, och vi kan bara titta på det när vi låtsas se vad det ska bli. Anna Regn tar en bild; bara en. Detta är ett hemligt företag, så hon har lämnat sin videokamera hemma.

Och här kommer vi med smil och lögner och händerna fulla med resväskor packade med presenter; hundratals diverse plastleksaker, dito blommor, några banjos och handvevade radioapparater och ficklampor och vitaminpiller för att billigast köpa oss ett gott första intryck. Sedan kommer den svåra biten, att visa dem vad vi kan göra. Eller vad vi tänker låta dem tro att vi kan göra. Det är bara Leonidas, förstås, men för säkerhets skull bestämmer vi att låtsas att det är vi tre tillsammans, och mest far.

Den tjocka gula marken under hennes fötter talar till Leonidas, och hon svarar den, och hukar sig och lägger händerna på marken i en cirkel med sin far och syster, vi lutar oss framåt tills våra pannor rör vid marken, och så reser sig en fyrkantig skepnad ur marken framför far, gul, sandig jord härdad till något som liknar tegel, i ett enkelt kubformat skal med rektangulära hål för dörr och fönster.

De församlade stadsborna är inte chockade särskilt länge. De har inte tid eller energi till att bli chockade, och de dröjer inte med att förstå det praktiska i vad de ser. Far säger, helt enkelt, att det här är vad vi kommit hit för att göra, att vi kan och ska bygga hus åt dem alla, om de tillåter, och om de kan hålla vår närvaro hemlig från alla som inte behöver ett hus som till exempel folket i grannstaden. Och nej, vi vill inte ha något i gengäld, vi vill bara att alla ska ha ett hem värdigt en mänsklig varelse.

Vi ser en slags glädje spridas genom de församlade, en sådan vid folkmassa, vi kan inte börja räkna deras ansikten, någonstans i närheten av ettusen eller tjugotusen människor står där, och deras glädje är ett märkligt, motvilligt, tillbakahållet, tyst ting. Till en del, säkert, är det fruktan för att störa grannfolket, och förstås är det rent tvivel och svårvunnen cynism, men under allt det ser vi en stilla värdighet, något som inte ens en trollkarl som faller från skyn och viftar med spöt och gör allting bättre åt dem kan ta ifrån dem, och när en storvuxen man stiger fram, knuffad av tio eller tjugo av sina närmaste, och skakar hand med far är det bara en formalitet för de, hela den homogena massan, har redan välkomnat oss med sina blickar.

Och vi bygger, eller Leonidas bygger, ett hus precis som det förra, efter en mall som gör processen enklare: Två kuber ovanpå varandra, med en liten lutning på taket för att föra regnvatten ner i en tunna i hörnet; fyra rum, en trappa, ett par bänkar att sitta på, och bord och skåp och ett badrum, allt av samma gula sten. En djupt liggande underjordisk färskvattenkälla öppnar sig för henne, och fast den inte ger mer än en liten brunn räcker det för att få hälften av vittnena att gråta.

Med husritningen inpräntad i skallen börjar Leonidas ställa upp dem fem och tio i taget, med hårt packade jordvägar mellan dem, och bygger upp staden så fort vi kan gå igenom den, och sänker de gamla, värdelösa hyddorna djupt ned i jorden för att ge plats åt det nya, och för att glädja de som bott i dem.

Vid solnedgången den första dagen har femhundra hem växt upp, och många av de äldsta och sjukaste estangesierna har flyttats in i dessa byggnader med jämna golv och fasta tak och väggar som håller vinden ute – från ingenstans drar folk fram famnar med mattor och filtar och madrasser för att mjuka upp stengolven och täcka för fönsterhålen.

Och natten sänker sig och vi leds till labyrintens djup i hjärtat av det de redan kallar Gamla Stan, för imorgon kommer skit att kastas när medborgarna i Bättre Stan får se vad deras vedervärdiga grannar gör. Vår boning för natten visar sig vara ett särskilt omodernt tält, där vi sitter i skugga, utan annat ljus än glöden från en eld utanför, och hugger in på skålar av någon slags stuvning, utsvultna och törstiga och kulturchockade och jetlaggade och oroliga för att det som tycks verkligt snart kommer att spricka som en såpbubbla för vi är inte längre säkra på om någonting av detta händer. Det är landet som är så främmande, folket, jobbet, så mycket mer drömlikt än någon dröm vi haft, så mycket att somna i vår heta klibbiga grotta känns mer som att vakna.

Och vi väcks åter till drömmen av en främling som ber oss att vara stilla. Hon säger att det är beväpnat folk därute som ställer bestämda frågor, fast de hotar inte att skjuta någon, vilket är ett gott tecken. Våra vänner säger ingenting till inkvisitörerna, låtsas att de inte vet var dessa hus kommit från. Det är ett mysterium, men det finns faktiskt ingen lag som säger att våra vänner måste sova i avloppsdiken, så det finns inget för någon att göra åt denna udda urveckling, och efter några timmars gormande går de onda männen tillbaka till sina glödlampor och luftkonditionering och vi släpps ut i solljuset.

Tusen nya hus senare tycks det nästan trist att göra samma sak om och om igen, och Leonidas oroar sig för att jorden ska tycka att hon inte älskar den mer, och en mänsklig kedja skickar en stadig ström hinkar för att hälla vatten över oss och så bekämpa hettan och låta oss göra vår grej utan avbrott, som en väloljad maskin. Våra händer och knän ömmar av att fortsätta med trolleriföreställningen och vi börjar tänka att tre eller fyra veckor av detta kan bli för mycket, men det går inte att sluta när delar av staden fortfarande består av de där hemska kåkarna, och vi kan inte chansa att vi hinner ta ledigt och ge rykten mer tid att spridas än vi måste, och det finns ingen hemlig genväg; Leonidas kan inte få fram hus snabbare utan att göra byggmaterialet antingen skört eller svampigt.

Så vi sitter fast.

Men varje gång ett litet korroderat avgrundshål sjunker under jorden och dess ägare vinkar farväl med två fingrar och spottar på marken eller till och med hoppar upp och ned i okontrollerbar glädje minns vi att vi gör någonting. Något konstruktivt. Något varaktigt. Något rätt och nödvändigt och gott.

Och när solen går ner festar vi och sjunger och får våra händer tryckta. De ger oss inga gåver, de bugar inte eller sjunger vår lov eller gör något mer än vad en skulle göra om någon hjälpte en flytta, och det är det bästa de gör för oss. De får oss att känna oss välkomna. Avslappnade. Inte speciella.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar