tisdag 25 september 2012

23. Sånt som får mig att må bra

Utmaningen går som på löpande band. Vad gäller allt som får mig att må bra rekommenderar jag som läsning  allting jag någonsin skrivit.

Skrivandet själv får mig att må bra. I själva skapandets ögonblick är jag Gud, jag jonglerar med hela världar i mina händer och får deras spår att korsas i överjordiskt vackra mönster och skrattar; jag målar upp bilder lika stora och svarta som yttre rymden och spräcklar tomheten med några små modigt lysande stjärnor; jag ger liv och tar liv och försöker inte bry mig för mycket om deras lidanden som ju ändå bara är på låtsas.

Jag undrar om Gud finns och om Hen i så fall tycker att vår verklighet inte är mer än Hens fantasifoster. Det skulle förklara mycket men det skulle inte direkt få mig att vilja tillbe, älska eller lita på min skapare.

En annan sak jag trivs med är att tänka stora vilda tankar. Särskilt att forska i verklighetens natur.

Och musik. Gärna sorgliga sånger. Just nu lyssnar jag på "Moder Svea" av Maggnus Uggla, av alla saker, och undrar vad denna tidlösa samhällskritik egentligen går ut på. Låten kan tolkas som ett fördömande av giriga ljugande politiker och de patrioter som begår halsbrytande logikpiruetter för att ignorera dem och "bevara sin tro på sitt land", eller så uppmuntrar Herr Uggla till barnslig fosterlandskärlek trots att våra korrupta makthavare saboterar landets världsliga del.

Jag litar på den första versionen och lutar mig tillbaka i Ugglas sjaskiga, liksom tyst desperata vision av åttiotal, betongförort och natt-teve och utser låten till Sveriges svar på "Born in the USA".

Och väntar på att videokvällen med min bästa vän ska börja.

Mitt namn är Emil Wikström, och jag mår alltid bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar