fredag 6 april 2012

Om musik

Jag öppnar mappen Musik, trycker ctrl-A och Enter och blandar resultatet och sjunker in i lugnet och harmonin och skönheten på djupet. Det här är några av låtarna som passerar förbi:

Joan Osborne - Saint Theresa (Fint trillande noter)
Elton John - Your Song (Jag struntar i hur sentimental den är)
Stefan Demert - Marquis de Salad (En sång om en man som älskar med växter)
The Kinks - Celluloid Heroes (Mjukt rörande drömlikt epos)
Metallica - Mama Said (Hårt, sorgligt, ångestladdat avsked)
Nick Cave - Loverman (Förtrollande balans av växlande röststyrka och fylld av obegriplig mening)
Spin Doctors - Two Princes (Väcker minnen både från gymnasiet och tevemaraton med kusin Matilda)
Bonnie Tyler - Heartache (En röst som ingen annan, en text som drar i hjärtesträngarna)
Amanda Palmer - Creep (Från albumet Amanda Palmer Performs the Popular Hits of Radiohead on her Magical Ukulele, och det säger väl allt)
Simon and Garfunkel - Scarborough Fair (Odödlig harmoni, och minnen av de många långa år jag letade efter sången fast jag bara kom ihåg fyra ord, tills jag råkade höra Bender sjunga den i Futurama.)
Creedence - Fortunate Son (Vietnamkriget hade åtminstonde bra musik.)
The Knife - Heartbeat (En liveinspelning som låter annorlunda än vanligt, men lika fängslande)
En framställning av Sovjetunionens nationalsång på en distad elgitarr (Jag gillar nationalsånger, särskilt på elgitarr)
Fleetwood Mac - Go Your Own Way (Säger han egentligen "Go your own way" eller "Don't go away" eller båda sakerna på samma gång?)
The Who - The Kids are Alright (Rockar alltid)
Philip Glass - Koyaanisqatsi (Ödesmättat mässande på Hopi-språket)
Carly Comado - Everyday (Låter som ett sådant där kollage där man tar en bild om dagen i flera år och gör till en film)
Ozzy Osborne - Crazy Train (All aboard)
Boston - More than a Feeling (Ingen glad låt egentligen, men den låter så)
Foo Fighters - Times like These (Unplugged-version, mer intim, långsam och innerlig och en stark kandidat till låtar jag vill få spelade på min begravning)
The Byrds - Turn Turn Turn (En låt som lyckas handla om allting i hela världen, och fred)
The Platters - Sixteen Tons (Inte det allra tidigaste originalet, men bäst och fullkomligt obegripligt hemsk)
Rammstein - Rammstein (Till Lindemanns röst är som en skräckfilm)
Kansas - Dust in the Wind (Trevlig existentiell ångest)
Troll - Jimmie Dean (Oförskämt trallvänlig)
The White Stripes - Seven Nation Army (Den bästa basen)
Imogen Heap - Hide and Seek (Vilka spännande röstvrängningar)
Blue Öyster Cult - Don't Fear the Reaper (Blir aldrig gammal)
Bob Dylan - Knocking on Heaven's Door (Nej inte den heller)
Bedlam Bards - Saffron's Wedding Dance (Ja det är Saffron från Firefly och låten passar utmärkt till ett kombinerat bröllop och begravning)
Eric Clapton - Layla (Vilken gitarrist)
Pink Floyd - Comfortably Numb (För en lugnare, skönare tripp)
Tom Smith - A Boy and his Frog (Requiem för Jim Henson framfört av grodan Kermit)
Moody Blues - Nights in White Satin (Mäkta sorglig romans)
Supertramp - The Logical Song (Vemodigt värre)
Scorpions - Wind of Change (Så många drömmar, så mycket hopp, så länge sedan)
The Lizzy - The Boys are Back in Town (Jag har visst inte bara sorgliga sånger)
Tori Amos - Total Eclipse of the Heart (Tori kan förmörka mitt hjärta vilken dag som helst om du vet vad jag menar)
Blondie - Maria (You got to see her)
En instrumentalversion av Danny Boy (Med text blir den nästan för ledsen)
Krachfabrik - How to Overdose on Sanity (En Internetbekant till mig, fullblodsamatör, fast det är svårt att tro)
Justice - Stress (En låt som är precis vad den låter som, och låter precis som vad den handlar om)
Neil Diamond - Girl, you'll be a Woman Soon (Akustisk version, mycket långsam och finstämd, nästan smärtsam)
Crash Test Dummies - Mmm Mmm Mmm Mmm (Mums för öronen)
Green Day - Good Riddance (Time grabs you by the wrist and doesn't let you go)
The Doors - Riders on the Storm (Minns en biografi av en man som gick i samma klass som Jeffery Dahmer och en gång senare gav honom lift hem till hans hus som ingen ännu visste var fullt av lik, och den här låten gick på bilradion.)
The Verve - Bittersweet Symphony (Klockren)
Billy Joel - Piano Man (Litet sorglig, litet frustrerande, mycket bra)
Jeff Buckley - Hallelujah (Så mycket bättre än alla andra covers)
Tracy Chapman - The Promise (Sliter skoningslöst i hjärtat)
Joan Baez - Diamonds and Rust (Ett mästerverk som står ut ur en lång katalog av gigantiska klassiker)
Ashtar Command - Dead Man's Gun (En låt från ett tevespel som jag aldrig har spelat)
Amievil - Death on the Snowfield (En cover av en låt från ett tevespel som jag aldrig kommer att glömma)
Austrian Death Machine - Terminator 2 Theme (Enda felet med den här låten är att den är så kort, som om bandet öste så mycket kraft och kräm i den att de bara orkade med en minut)
Fastball - The Way (En av mina allraste favoriter, som jag roat mig med att försöka illustrera)
The Jam - Liza Radley (Ytterligare sorger och bedrövelser)
The Animals - House of the Rising Sun (Se ovan)
Alphaville - Forever Young (Någon slags bitter, uppgiven ungdomsodödlighet)
Neil Young - Keep on Rocking in the Free World (Bitande rockande satir)
Nik Kershaw - The Riddle (Sekundär nostalgi, efter mina klasskompisar i gymnasiet)
Styx - Come Sail Away (Jag tror på den gladare tolkningen, med rymdskepp)
U2 - One (Av alla låtar U2 gjort som låter nästan precis likadant är den här en av de bästa)
Bruce Springsteen - Born in the USA (Den enda låt han hade behövt göra)
The Pogues - The Band Played Waltzing Matilda (En sång om ett krig)

Mitt namn är Emil Wikström, och jag vill prata om musik mycket mer än jag har något att säga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar