fredag 6 april 2012

Några flervalsfrågor snodda från en dejtingsajt

Är passion eller dedikation viktigare i ett förhållande?
Dedikation. Vilken drummel som helst kan hantera en nödsituation, det är det dagliga livet som är utmanande.

Är din främsta motivation i livet kärlek, rikedom, uttryck eller kunskap?
Det enda jag vet säkert är att det inte är pengar. Men jag antar att jag vill uttrycka mig begripligt mer än något annat.

Hur ofta håller du dina löften: Alltid, när det är möjligt, vanligtvis eller när det är bekvämt?
Alltid. Jag lovar inget jag inte har för avsikt att hålla. Det är svårt nog att förstå folk utan att man säger annat än man menar.

Kräver du att kommunicera varje dag med de som du bryr dig om: Ja avsett vad, ja om man inte kommit överens om annat, inte nödvändigtvis eller helst inte?
C) Inte nödvändigtvis. Det brukar vara svårt för mig att höra av mig varje vecka.

Tror du att preventivmedel är moraliskt fel? Ja/Nej
Nej. Om vi har något moraliskt ansvar är det väl snarast att -inte- göra några barn av misstag.
(Undrar om någon Amerikan skrivit den här frågan.)

Vad beskriver bäst för dig hopplös, obesvarad kärlek: Romantiskt, idiotiskt eller äckligt?
Romantiskt.

Försvinner du in i fantasier eller dagdrömmar: Alltid, aldrig eller ibland?
Alltid. Vad är väl människan om hon saknar drömmar.

Hur ofta twittrar du: Alltid, ibland, sällan eller aldrig?
Aldrig. Fast twittrare är väl som andra människor?

Hur mycket tänder du på intelligens: Mycket, litet, inte alls eller negativ mängd?
Mycket. Allt kan man väl tända på. Fast jag tror inte det är viktigare vad man tänker än vad man känner eller gör.

Brukar du le åt små barn du möter på vägen: Ja, nej eller bara om ingen tittar?
Ja. Jag gillar barn.

Hur viktigt är religion/Gud i ditt liv? (Mycket, ganska, litet, inte alls.)
Ganska viktigt. Jag tror på framtiden, på fantasin och på människan. Det är kanske varken religion eller Gud, men det är något att tro på.

Vilken är större, solen eller jorden?
Solen. En viss dagisnivå av naturkunskap borde vara en skyldighet för vuxna människor. . .

Vad representerar bäst din åsikt om homosexuella förhållanden: Flicka-flicka är okej, men pojke-pojke är fel, pojke-pojke är okej men flicka-flicka är fel, all homosexualitet är fel eller vilket som är okej med mig?
Det sista. Om du inte kan tolerera att folk är kära på sätt som inte passar dig, kan jag inte tolerera dig. Ganska enkelt.

Rolig fråga förresten, jag har aldrig hört talas om någon som tolererar bögar men inte lesbiska. Så kommer ju den mesta homofobin från män som inte förstår någon sexualitet annat än den som utövas av män på kvinnor, och som fruktar att själva bli objektifierade av andra män. Har jag lärt mig.

Ska det vara olagligt att bränna ditt lands flagga? Ja/Nej
Nej. Länder är i sig onödiga och destruktiva. Vi borde försöka växa ifrån sådana barnsligheter.

Men om man nu viftar med sin flagga får man stå ut med att det händer saker med den. Till exempel kan det som flaggan står för tappa all betydelse om man använder den för mycket.

Är abort en möjlighet för dig personligen i händelse av oplanerad graviditet? Ja/Nej
Ja. Om jag personligen blev gravid vore det i högsta grad oplanerat. Och även om det vore ett medicinskt mirakel att fullbodra graviditeten och jag aldrig borde behöva använda den möjligheten, måste abort alltid vara en möjlighet.

Skulle världen bli bättre om folk med låg IQ inte tilläts ha barn? Ja/Nej
Nej.

Du kanske är bekant med den här historien. Det var en gång ett folk av civiliserade, upplysta, intellektuella progressiva, omsorgsfulla, medmänskliga människor som bestämde att alla mindre värda människor, särskilt Judar, skulle utrotas.

De ställde säkert precis samma fråga vid något tillfälle.

Gillar du att gosa? Ja/Nej/Ibland
Ibland? Vad vet jag? Jag kanske är allergisk.

Hur ofta är du öppen om dina känslor: Alltid, vanligtvis, sällan eller aldrig?
Vanligtvis. Kanske snarare varje gång jag upptäcker att jag känner något.
"Min fru tjatar om att jag ska visa mina känslor. Jag har för fan inga känslor." Citat från en skämtteckning av Joakim Pirinen.

Är du smartare än de flesta människor? Ja/Nej
Nej. Jag har en testad IQ på nära geninivå i vissa ämnen, och en genomsnittslig nivå litet över medel.

Det betyder inte alls att jag är smart.

Ska skolor undervisa om evolutionsteori och kreationism i lika delar: Ja/Nej
Där blir det nej. Jag tror det är viktigt med grundläggande undervisning i alla de större religionerna. Alla borde ha rätt att förstå vad religion är och hur den fungerar, bland annat så att vi kan slippa sådana missförstånd som att naturkunskap och gudatro är på något vis i konflikt med varandra.

Skulle du föredra om det hände bra saker eller intressanta saker?
Intressanta. Om det var frågan om man skulle vilja leva med den fina gamla Kinesiska förbannelsen "Må du leva i intressanta tider" eller leva i Disneyland, då föredrar jag nog förbannelsen. Det vore litet utmaning att få bra saker att hända.

Kan du tänka dig ett så kallat öppet förhållande, dvs. där ni kan träffa andra partners? Ja/Nej
Ja. Jag kan tänka mig vad som helst. Sådan är fantasins kraft.

Om du skulle ha ett barn, skulle du vilja att den andra föräldern var av samma folkslag som du? Ja/Nej/Oviktigt
Det är oviktigt. Fast roligt att föreställa sig reaktionerna om man för släkt och vänner berättade att man tänkt skaffa barn, men inte vilket barn som helst utan ett vitt barn.

Vilket är fulare: Att bränna böcker eller flaggor?
Böcker. Att protestera mot ett land man inte tycker om, eller länder i allmänhet har jag stor förståelse för. Men den som bränner böcker protesterar mot idéer, mot lärdom och kunskap, mot frihet, mot utveckling, mot framtiden, mot fantasin och i förlängningen mot livet självt. Svårt att tänka sig någonting mindre konstruktivt.

Tror du att kvinnor har en förpliktelse att raka benen? Ja/Nej
Nej. Vem skulle det åliggandet vara mot? Vem är det som har rätt att tvinga 3 515 000 000 människor att vara på ett visst sätt, att anstränga sig för att uppnå en viss standard av tillgjordhet?

Känner du en förpliktelse att hjälpa andra människor? Ja/Nej
Ja. Det en människa kan göra för en annan är alltid mer än vad hon kan göra för sig själv. Altruism är enkel matematik.

Är du född i Amerikas Förenta Stater? Ja/Nej
Nej. Jag har hört att många i mellersta Amerika faktiskt inte vet att det finns andra länder. . .

Tänder du på eller av vid tanken att kyssas i regn?
På. Regn är bara ett problem om man inte vill bli blöt, som det heter.

Trycker du på snooze på väckarklockan mer än en gång på en typisk morgon? Ja/Nej
Nej. Alla jag känner verkar behöva någon konstig utdragen process för att vakna, och jag begriper det inte. Först sover jag, sen är jag vaken. Det finns inga mellanlägen.

Är det fel att odla eller framställa illegala droger? Alltid/Aldrig/Ibland
Ibland. Det som är fel är att tanklöst lyda lagen bara för att det är lag.

Löser våld någonting: Alltid, aldrig, för det mesta eller nästan aldrig?
Aldrig. Jag tror det var Buddha som förklarade att "Det goda som kan åstadkommas med våld är oundvikligen kortvarigt, medan det onda det gör varar för alltid."

Våld förminskar oss. Varje gång vi griper till våld är det för att vi inte vet bättre, för att vi misslyckas, för att vi förlorar, för att vi är rädda, för att vi lider. Det är ibland det enda möjliga valet, men det gör det inte mindre fel.

Är vetenskap eller tro viktigare för dig eller är båda lika viktiga ?
Båda är lika viktiga. Genom naturvetenskapen växer vi i världen och genom spirituell forskning växer vårt medvetande. Jag kan inte se något hälsosamt i att försaka någondera.

Tror du på dinosaurier? Ja/Nej
Ja. Ungefär lika mycket som jag tror på marken.

Tror du på bönens kraft? Ja/Nej
Nej. Buga inte och be inte ens till de högsta och mest fulländade gudar; försök istället vara som dem, och förkroppsliga deras kraft och vishet och godhet.

Skulle du kunna ha ett förhållande med någon som aldrig förut varit i ett förhållande: Entusiastiskt ja, tror det, vet inte men tror inte det eller aldrig i livet?
Entusiastiskt ja. Visst kan en blind leda en blind. Det kanske går långsamt framåt och gör ont ibland, men kanske vi kommer någonstans där ingen annan varit.

Är du en kattmänniska, hundmänniska, båda eller varken eller?
Båda. Jag brukade tänka att katter hade fördelen att de nästan aldrig dödat några människor, men så kom jag på att hundar räddar ganska många liv och poängställningen är åter lika.

Är det lättare att hata eller älska?
Att hata. För att älska krävs mod.

Är vissa människors lov värda mer än andras? Ja/Nej
Nej. Talar vi om materialvärde, potentiellt värde, intrisiskt eller extrisiskt värde, sentimentalt värde eller vad?

I vilket fall är frågan ovärdig att ens överväga för oss som tror på demokrati.

Hur redo är du att offra ditt liv för att rädda ditt lands ledare/företrädare: Utan tvekan, beroende på omständigheterna eller aldrig i livet?
Beror på omständigheterna. Sveriges kung och statsminister är möjligen idioter och psykopater båda två, för närvarande. Men om man hade någon som Olof Palme kanske. . .

Hur mogen är du jämfört med andra i din ålder: Mer, mindre eller mitt emellan?
Mitt emellan. Jag är relativt oerfaren i mycket av det världsliga, men i ande och medvetande vågar jag påstå att jag hör till de mognaste i världen, så det jämnar väl ut sig.

Stannar du upp för att njuta av enkla ting i naturen: Ofta, ibland, sällan eller aldrig?
Ofta. Det finns så mycket skönhet i världen et.c.

Vad är krig bra för: Ingenting, vissa saker, många saker eller allting?
Vissa saker. Krig är bra för ekonomin och bra för sammanhållningen i ett land, inte för att jag finner någotdera det minsta eftersträvansvärt. Det är bra för att främja teknologins utveckling, men då måste vi fråga oss om till exempel pålitlig fusionskraft inom fem år istället för femtio är värt att offra människors liv för, och isåfall exakt hur många.

Och det är ovärdigt människan att göra sådana kalkyler.

Skulle du låta ett husdjur sova i din säng? Ja/Nej/Kanske
Ja. En rolig historia: Jag hade en gång en enorm halvvild svart katt som hette Sotis. En natt kom han in genomblöt av regn, hoppade upp på min säng och skallade mig mitt i ansiktet. Det var ett spännande sätt att vakna.

Vilket är viktigare för dig, din värld eller ditt land?
Min värld. [John Lennons sång här]

Skräpar du ned? Ofta/Ibland/aldrig
Ibland. Jag har studerat städning och jag kan säga dig att smuts och skräp är inte vikigt. Det är bara ting som vi anser vara på fel plats. Inser man sanningen i detta så undviker man renlighetsmani.

Kan du vara ihop med någon som kräver mycket tid för sig själv? Ja/Nej
Ja. Jag vet inte om jag själv skulle klara mig utan ensamhet.

Spenderar du mer pengar på kläder eller mat?
Mat. Kläder håller längre.

Tycker du att det borde vara olagligt att utsätta barn för arga eller sexuella uttryck i låttexter? Ja/Nej
Nej. Om jag som barn hörde, läste eller såg någon typ av underhållning som upprörde mig brukade jag kunna stänga av eller lägga den ifrån mig alldeles själv.

Skulle du kunna leva utan Internet? Ja/Nej
Ja. Jag har gjort det förut.

Har du skrivit någonting på väggen på en offentlig toalett? Ja/Nej
Ja. Innan Internet fanns Infranet.

Borde regeringar ha rätt att censurera media för att skydda sina medborgare? Ja/Nej
[censur]

Mitt namn är Emil Wikström, och jag tror inte att det finns några dumma frågor, fast kanske frågor som förtjänar syrliga svar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar