fredag 6 april 2012

Jag kan ha berört dessa tankar tidigare men half fem på morgonen ids jag inte tänka efter

Har funderat mycket på hur mod fungerar. Vetenskapen vet väldigt litet om det, fast jag har hört att man har kunnat slå fast ett visst område i hjärnan som aktiveras när man finner motiv till att handla - det som för tretusen år sedan betraktades som order och ingivelser från gudarna. Och tydligen fungerar det helt annorlunda för oss med autismspektrumstörningar, som man kanske kan se på vår allmänna motvilja mot aktion, reaktion, förändringar och överraskningar. Det är mycket som pågår i kroppen, hjärnan och hjärtat när människan ska övervinna skräck, men kanske kan det göras med kirurgi och medicin någon gång i framtiden.

Fast det finns två tankar som brukar hjälpa mig, ibland. Den ena är att enligt den tramsiga lilla filmen Defending Your Life kommer vi när vi dör att dömas endast och enbart efter hur modiga vi varit, och ingen i hela världen kommer någonsin att sitta på sin ålders höst och tänka "Å vad jag önskar att jag ägnat mer tid åt att vara rädd för att göra saker".

Den andra är att människan får styrka av att vara älskad, och att älska ger oss mod.

Mitt namn är Emil Wikström, och jag är hungrig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar